Poprzedni temat «» Następny temat
Zamknięty przez: wahin
2013-02-04, 17:35
Porozmawiajmy o zegarkach wojskowych
Autor Wiadomość
kaido2
Właściciel Pola Ryżowego
Zły wuj.


Pomógł: 63 razy
Dołączył: 17 Lut 2011
Posty: 2951
Skąd: Z trasy
 #136  Wysłany: 2011-11-30, 20:52   

No dobra to już więcej nic nie pokazuje bo jeszcze skończy się zawałem.
_________________
Pozdro!!!
 
 
Santino 



Pomógł: 151 razy
Wiek: 48
Dołączył: 30 Wrz 2010
Posty: 48309
Skąd: Łódź
 #137  Wysłany: 2011-11-30, 20:57   

Pokazuj, pokazuj.

Tylko najpierw ostrzeżenie pisz, że to nie dla ludzi o słabych nerwach ;-)
_________________
https://instagram.com/santinoleathercraft?utm_medium=copy_link
 
 
kaido2
Właściciel Pola Ryżowego
Zły wuj.


Pomógł: 63 razy
Dołączył: 17 Lut 2011
Posty: 2951
Skąd: Z trasy
 #138  Wysłany: 2011-11-30, 21:31   

Ok , to ten odcinek będzie dla wszystkich , tylko proszę wygodnie usiąść w fotelu zapiąć się pasami. Acha dobrze by było sprawdzić czy leci z nami spadochron.

No to startujemy:

Borduhren
Jako pierwsze zagoscily na pokładach niemieckich maszyn modernizowanej i przygotowywanej do 2WŚ LW Junghansy kokpitowe na 8-mio dniowej wersji werku j30. Nie były one montowanym na kolnież jak wiekszość spotykanych zegarków kokpitowych w deskach rozdzielczych samolotów, a montowane były na tzw. bagnet blokujacy.Produkowane były od polowy lat 30-tych, stopniwo zmieniane w latach 40-tych na zegary z nowymi standardami(montowane na kolnierz,nastaw za pomoca koronki na 6-tej,naciag na pierscieniu glownym) BoUK1,BoUK2(2,1),BoUK3.





Mój egzemplarz pochodzi z Me-109B który to rozbił się w okolicach Krakowa w 1939r. Na zdjęciach widoczna jest część która na stałe była montowana w desce rozzdzielczej samolotu do tzw ramy(ta tylna część).Poniżej dokładniejsze foto tej części:



Tak wyglądał ten zegar w kokpicie Me 109( fotka z katalogu Knirrima) fotka bardzo mała ale jak sie dobrze przyjrzeć to widać tam ten zegarek:



Teraz naswietle kokpitowe borduhry sklasyfikowane pod numerem 1 jako FL23885.


Wojna w Hiszpanii (1936-39) byla istnym poligonem dla mocarstw takich jak III Rzesza i ZSRR gdzie testowano owczesna bron w roznych warunkach oraz nowe taktyki walki z uzyciem tejze broni.
Juz na poczatku wojny okazalo sie ze zwykle zegary montowane w kokpity niemieckich samolotow byly za malo wystarczajace, a ich konstrukcja nie spelniala wymogow przez co bardzo szybko dochodzilo do uszkodzenia czasomierza.Najczestszym uszkodzeniem borduhra od wstrzasow wystepujacych w samolotach bylo zerwanie czesci obudowy,koronki nastawu czasu(trzymla ja jedynie mala srubka) czego efektem bylo wypadniecie przedniej czesci zegara z bezlem i czescia mechanizmu(rzadko kiedy przezywal balans od takiego upadku), oraz wypadniecie bebna ze sprezyna co czesto skutkowalo uszkodzeniem sprezyny.
Pod koniec roku 1936r postanowiono skonstruowac nowy zegar ze kokpitowy ze stoperem ktory przyjal nazwe BoUK-1, a w 1938 rozpoczeto produkcje nowego modelu.W tym okresie na pokladach niemieckich maszyn goscil felerny borduhr na mechanizmie J30B.

Zmiany kontrukcyjne jakie nastapily wzgledem czasomierza na mechanizmie J30B:

Zmieniono wymiary zegarka,material z jakiego zostala wykonana obudowa(duraluminium),poprawiono szczelnosc obudowy
Zmieniono calkowicie budowe mechanizmu ktory oznakowano jako cal.J30BZ- do mechanizmu dodano stoper, beben byl nieodzowna czescia werku,pomniejszono rezerwe chodu(8-mio dniowe po dluzszym okresie dzialania mialy spore odchylki dokladnosci chodu),zmniejszono jego wymiary.
Zmienono bezel obrotowy zegara na bardziej ergonomiczny, mniej toporny i bardziej czytelny.
Zmieniono szklo z grubego mineralnego wypuklego, na grube syntetyczne, utwardzane,plaskie
Zmieniono mase swiecaca z fosforowej na radowa.
Zmieniono ksztalt wskazowek na bardziej czytelne.
Koronke naciagu i nastawu czasu, przelacznik nastawu i naciagu, oraz start, stop i reset stopera umieszczono z przodu zegarka przez co nie trzeba bylo ingerowac w deske rozdzielcza celem nakrecenia i nastawu czasu zegara.

Nowy mechanizm charakteryzowal sie 36 godzinna rezerwa chodu przy 18kA/h.
Oczywiscie nowa konstrukcja nie byla idealna i w okresie 1938-45 powstalo 5 wersji tego zegarka ,ktore mozna zobaczyc w linku ponizej wraz z mechanizmami J30BZ ze zdjetymi tarczami gdzie widac roznice( Bouk1 od wersji 1-5), a takze kokpity w przykladowych maszyn gdzie byly montowane.

Link: http://www.cockpitcl...m/JUNGHANS.html

Tak prezentuje sie moja sztuka BoUK-1 v5 z me-109G wraz oryginalną furą M42:



Zdjęcie ze "Fastykom " nie ma na celu propagowania jakiś tam patologi :D

W linku poniżej można znaleść praktycznie wszystkie kokpitowce uzywane w niemieckim lotnictwie wojskowym jak i cywilnym:

http://www.cockpitinstrum...n/borduhren.htm

Po wojnie produkcje oparta na Bouk1 produkowalo wiele firm, a takze sam Junghans zmodyfikowal troche konstrukcje i poprawil mechanizm( J30BZ1)
Ponizej przyklady zaczerpniete z GMW
1- powojenny BoUK1 Junghansa
2- Mathey -Tissot
3- Sinn
4- Breguet





Czy wszyscy wylądowali i są na swoich miejscach?
_________________
Pozdro!!!
Ostatnio zmieniony przez Maxio 2011-11-30, 22:17, w całości zmieniany 2 razy  
 
 
Yakovlev 
Prezes Uncle Bens'a


Pomógł: 19 razy
Wiek: 56
Dołączył: 13 Lut 2011
Posty: 6105
Skąd: W.
 #139  Wysłany: 2011-11-30, 21:35   

kaido2 nie przerywaj sobie.

Dalej, dalej :!:
_________________
The future will start tomorrow, not today.

G. Gerlach - polskie zegarki
 
 
Rudolf 



Pomógł: 112 razy
Wiek: 47
Dołączył: 09 Lut 2010
Posty: 37156
Skąd: Bone China
 #140  Wysłany: 2011-11-30, 21:45   

ale miałem odlot ... super te pokładowce :shock:
_________________

 
 
Smok
Właściciel Kilku Fabryk Ryżu


Pomógł: 12 razy
Dołączył: 09 Lut 2010
Posty: 3828
Skąd: Myszków - miasto, które wykończył kapitalizm
 #141  Wysłany: 2011-11-30, 22:10   

genialne :!:
_________________
СДЕЛАНО В СССР – najlepsze zegarki na świecie !!!
 
 
Grizzly 
Prezes Uncle Bens'a
to taki nieświeć


Pomógł: 23 razy
Wiek: 61
Dołączył: 09 Lut 2011
Posty: 6964
Skąd: Śląsk
 #142  Wysłany: 2011-11-30, 22:23   

Świetne :shock:
 
 
ALAMO 
Pijak i Złodziej



Pomógł: 181 razy
Wiek: 47
Dołączył: 09 Lut 2010
Posty: 49277
Skąd: Vorpommern
 #143  Wysłany: 2011-11-30, 22:25   

Pisałem ci ze się należy fpysk, ale jeszcze raz napisze, przy ludziach :!: Ten Junghans z cerkiewkami świetny :!:
_________________
 
 
Svedos 
Dobry Mod



Pomógł: 90 razy
Wiek: 62
Dołączył: 09 Lut 2010
Posty: 31014
Skąd: Zielona Góra
 #144  Wysłany: 2011-11-30, 22:29   

Mało...
_________________
 
 
wahin 



Pomógł: 29 razy
Dołączył: 09 Lut 2010
Posty: 10766
Skąd: Koszalin
 #145  Wysłany: 2011-11-30, 22:37   

kaido dawaj dalej.
_________________
Don Mati FCI - Hodowla bokserów, buldogów francuskich i mopsów
 
 
kaido2
Właściciel Pola Ryżowego
Zły wuj.


Pomógł: 63 razy
Dołączył: 17 Lut 2011
Posty: 2951
Skąd: Z trasy
 #146  Wysłany: 2011-11-30, 22:52   

ten z cierkiewnymi wskazami 8-mio dniowy jest dość rzadki i cieżko taki zdobyć w obecnych czasach nie mówiąc juz o takim z drugą częścią montowaną na stałe do ramy samolotu.Chrono BoUK-1 v5 który mam pochodzi od nieżyjącego juz pilota który po wojnie osiedlił się w Wiedniu. Po zestrzeleniu go w 1944r. ostał mu się tylko zegarek. Bouk-1 v3 była też w wersji dla nawigatorów na udo. Jak znajde foto takiego to wrzucę.
_________________
Pozdro!!!
Ostatnio zmieniony przez kaido2 2011-11-30, 22:53, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
chomior 
Klon Kulisa
jełop

Pomógł: 36 razy
Wiek: 52
Dołączył: 09 Lut 2010
Posty: 7517
Skąd: Elbląg/ Gorinchem
 #147  Wysłany: 2011-11-30, 22:54   

Masochiści :twisted: !!!
Ja mam na dzisiaj dosyć, popełznę się położyć i zakwilić z cicha :cry: .
_________________
Facet to nie pieczarka, żeby go trzymać w ciemności i karmić gównem.
 
 
kaido2
Właściciel Pola Ryżowego
Zły wuj.


Pomógł: 63 razy
Dołączył: 17 Lut 2011
Posty: 2951
Skąd: Z trasy
 #148  Wysłany: 2011-11-30, 23:11   

No i znalazł sie taki na udo w wersji 3:



Kiedyś chciałem sobie zrobić takiego z drugiego wraka BoUK1 v5:



,ale historycznie było by to niepoprawne.

Zamieszczam również najpopularniejsze kokpity w których to występowały chrono BoUK1 we wszystkich wersjach, oraz BoUK2(2,1),BoUK3:

_________________
Pozdro!!!
Ostatnio zmieniony przez Maxio 2011-12-03, 17:53, w całości zmieniany 2 razy  
 
 
altec 
Kierownik Pola Ryżowego


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 17 Lut 2010
Posty: 1336
Skąd: W-wa
 #149  Wysłany: 2011-11-30, 23:23   

czy można by od razu zbanować kolegę Kaido zanim moje zdrowie psychiczne nie ucierpi?

:wink:

toż tak nie można ..jak żyć ,Panie Premierze..?

:mrgreen:
Ostatnio zmieniony przez altec 2011-11-30, 23:24, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
kaido2
Właściciel Pola Ryżowego
Zły wuj.


Pomógł: 63 razy
Dołączył: 17 Lut 2011
Posty: 2951
Skąd: Z trasy
 #150  Wysłany: 2011-12-01, 01:07   

No cóż nie pozostało mi nic innego jak napisać "prośbę o usunięcie konta"?
_________________
Pozdro!!!
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Charcoal2 Theme © Zarron Media modified for Przemo by joli
Wersja mobilna forum