Tak jakpodejrzewaęm - zegarek jest starszy. Inskrypcja 22720 to 22/07/1920 moim zdaniem.
W tym układzie ten AS984 tam deczko nie pasuje - jesteś Jacek pewien że to jest ten ? Tych Schildów było trochę identycznych.
Może też być tak, że koperta jest starsza od mechanizmu. Albo sam dekielek.
Koperta (czyli dekielek) i wieczko (czyli szkiełko z ramką) tworzą dość spójną całość i raczej są kompletem. Wieczorkiem jeszcze pogrzebię u Ranffta, poszukam innych pasujących werków. AS984 podpowiedział mi Kaido, wizualnie niby pasuje, ale jeszcze to sprawdzę.
Choć wczesne lata 20 to chyba trochę za wcześnie. W oparciu o ten 1941 rok to można przyjąć koniec lat 30-tych - bo przecież gość jak go serwisował nawet rok po zakupie, tzn że kupił w styczniu 1940, to pewnie wyprodukowali go trochę wcześniej. czyli już mamy koniec lat 30-tych.
Lata 20-te nie pasują też z innego powodu. Marka Atlantic powstała wg Wojtka w latach 30-tych, wcześniej to było Ed.Kummer. Ta sygnatura pojawia się jeszcze długo na niektórych werkach Atlantików.
_________________ Witajcie na Forum chinawatches.
Przynależność do forum nie jest obowiązkowa.
Pomógł: 63 razy Dołączył: 17 Lut 2011 Posty: 2951 Skąd: Z trasy
#35 Wysłany: 2011-11-07, 10:20
Cytat:
Inskrypcja 22720 to 22/07/1920 moim zdaniem.
daty były stawiane tak:
22/07/1920
22.07.1920
22-07-1920
22,07,1920
To jest numer części lub danej usługi. AS984 produkowany był od 1940r i praktycznie wszystkie Atlantic`ki w tamtym okresie na nim stały.Wcześniejsze werki z lat 30 tych jakie można w nich spotkać tpo Felsy 294 i FHF 30/50/60/70 sterego typu.Koperta jest od tego zegarka.Tego typu koperty można spotkać w produktach(głownie najtańszych zegarkach na wychwycie kołkowym) z końca lat 40-tych.
_________________ Pozdro!!!
Ostatnio zmieniony przez kaido2 2011-11-07, 10:22, w całości zmieniany 1 raz
Ale zobacz że wszystkie te numery są pisane bez separatorów, poza jednym - cieżko sądzić że one wszystkie są numerami części/usług, tym bardziej że z doświadczenia wiem że z zasady nanoszono datę serwisu. Tam się pojawiają 20, 27, 34 ... Inna kwestia że faktycznie wtedy nie było jeszcze Atlantica:lol: - taki detal mi umknął - zatem moim zdaniem może być jeszcze tak, że dekielek wewnętrzny jest 20 lat starszy od samego zegarka, który pochodzi istotnie z lat '40.
Sprwdzanie tego AS można sobie odpuścić, to jest 984.
_________________
Jacek. Klon Właściciela Kilku Fabryk Ryżu Sfermentowanego.
Pomógł: 99 razy Dołączył: 09 Lut 2010 Posty: 15379 Skąd: że by...
#37 Wysłany: 2011-11-07, 11:02
ALAMO napisał/a:
Tak jakpodejrzewaęm - zegarek jest starszy. Inskrypcja 22720 to 22/07/1920 moim zdaniem.
W tym układzie ten AS984 tam deczko nie pasuje - jesteś Jacek pewien że to jest ten ? Tych Schildów było trochę identycznych.
Jak to u Schilda - od groma niczym się nie różniących odmian, ale szczególnie dużo ich nie było, W produkcji zastąpili go potanionym kaliberm 1203.
Całość to raczej oryginał z połowy lat 40 - połowy 50. Wcześniejszy nosiłby którąś z marek Kummera, ponadto w cywilu"" czarne tarcze nie były wówcza zbyt modne - zrobiły karierę karierę po wojnie.
Tak jak pisze Kaido, koperta jest pospolita w duchu ówczesnej mody, wykonanie powyżej popularnego, bo ma tulejkę na wałek naciągu. O ile widzę, podtoczenie na szkiełko płyciutkie; zapewne firmowo wstawiano celuloidowe.
J.
Ostatnio zmieniony przez Jacek. 2011-11-07, 11:03, w całości zmieniany 1 raz
Jacek, co do wieku to już ustaliliśmy, że w grę wchodzi rok 1940 lub wcześniej bo jest data serwisowania 27.01.41. Można zakładać, że koperta jest od innego zegarka, ale na jakiej podstawie?
Innych dat nie widać, numery na deklu mogą nimi być, ale na pewno nie wszystkie.
Marka Atlalntic, wg Wojtka Kutermankiewicza pojawiła się ok. 1932 roku.
Mechanizm też pojawił się na początku lat 40-tych - a może i pod koniec 30-tych?
Całość moim zdaniem jest dość spójna.
Też Jacek
_________________ Witajcie na Forum chinawatches.
Przynależność do forum nie jest obowiązkowa.
Pomógł: 63 razy Dołączył: 17 Lut 2011 Posty: 2951 Skąd: Z trasy
#39 Wysłany: 2011-11-07, 16:18
Cytat:
Ale zobacz że wszystkie te numery są pisane bez separatorów, poza jednym - cieżko sądzić że one wszystkie są numerami części/usług, tym bardziej że z doświadczenia wiem że z zasady nanoszono datę serwisu.
Kiedyś miałem wgląd do takiej knigi zegarmajstrowskiej z 1910 roku gdzie było wszystko ładnie czarno na białym widoczne i szkoda trochę ze nie zrobiłem fotki.
Może na tym przykłądzie jednego z moich teili z połowy lat 30-tych od Flumego do popularnego kieszonkowego Revue uda sie coś niecoś wyjaśnić:
Numer teila 142411 gdzie przyjąć go jako datę to 14/24/11 bądź 11/24/14 no nie wygląda.Mumery z pojedyńczych teili :
142407 - 14/24/07 ,lub 07/24/14 no też nie wygląda.
142410 - 14/24/10 , lub 10/24/14
werk nummer:
90973 (przyjmując że któś zjadł przed 9) 09/09/73 ,lub 73/09/09. Jak widzisz nic z tego nie wychodzi i tak to wygląda na większości dekli czy wymianach części. Przy dodatkowych usługach wygląda to tak(na przykładzie numerów z tych podzepołów do Revue):
142410/11- gdzie dodatkowo masz zrobione smarowanie werku
142410/11/07 gdzie dodatkowo masz zrobione czysczenie i smarowanie werku
Może to też wyglądac tak przy ostatniej usłudze:
142410/1107.
I tak gdy całą naprawe wykonywał zegarmistrz z dyplomem to:
&(bazgroł zegarmistrza) 142410/xxxx
,natomiast jeżeli nie ma bazgrołka i jest tylko sam numer to całość byłą wykonywana przez ucznia pod okiem zegarmistrza(werki małoskomplikowane):
Dodatkowo można spotkać daty i wygląda to tak:
& 142410/xxx (lub tez bazgroł na końcu) 142410/xxxx &
& 12.10.32( lub też bazgroł na końcu) 12.10.32 &
Niekiedy można spotkać się z data pisana od końca a także zamiast kropek są -./, ,
Coprawda jeżeli chodzi o usługi to numeryfikatory tychże zegarmistrzów są różne ile zegarmistrzów było w obecnym czasie na świecie.Łatwo to zwerfikować gdy ma się dostęp do danych katalogowych producenta(przykład AS1130/1147)
Cytat:
Wcześniejszy nosiłby którąś z marek Kummera, ponadto w cywilu"" czarne tarcze nie były wówcza zbyt modne - zrobiły karierę karierę po wojnie.
Czarne tarcze można spotkać również w kieszonkach z przełomu XIX/XXw. Coprawda nie było ich tyle co białych i innych kolorowych ,ale gdy w latach 30-tych zaczęto produkować różnej maści zegarki dla wojska lądowego i lotnictwa gdzie część z nich wypływała na lewo to takie czarnuchy bardzo szybko znalazły dużą rzeszę odbiorców,a że był popyt to powstawały modele często sportowe z czarnymi tarczami gdzie bardziej znane są Revue sport(zadoptowane do armii amerykańkiej w 1936r , późniejsza wieksza wersja do WH) w 1940), Laco sport(zaadoptowane od 1940r do WH), Marwiny, Omegi(w tym kieszonkowe), Technosy,Helvetie( zaadoptowane do RLW i LW od 1933r), cylindrowe Natalisy(zaadoptowane do RLW od 1933r) , Longiny, Cymy, Atlanticki,Tavannesy, Doxy,Zenithy,Bifory,Alpiny,Roamery,Rotary.......tego było pełno.
Co do samego Atlanticka to była to jedna z wielu podlini zegarkowych Kummera i logo na zegarkach od zawsze było od kiedy ruszyłą ta podlinia czyli od ok 1926r. wcześniej były głównie kieszonkowe nasępujących podlini:
Arguta,Ariston,Bostonia,EKB,Inventic,Nuntia,Pernix,Pottisima,Pradita,Praestans,Severa,Speciosa,Urbana i w koperacji z Chopardem Drama)
P.S. Przepraszam za wielkość zdjęć które podlinkowałem.Gdyby były regulaminowe to niewiele było by z tego widać.
_________________ Pozdro!!!
Ostatnio zmieniony przez kaido2 2011-11-07, 17:22, w całości zmieniany 3 razy
Jacek. Klon Właściciela Kilku Fabryk Ryżu Sfermentowanego.
Pomógł: 99 razy Dołączył: 09 Lut 2010 Posty: 15379 Skąd: że by...
Pomógł: 63 razy Dołączył: 17 Lut 2011 Posty: 2951 Skąd: Z trasy
#42 Wysłany: 2011-11-08, 00:00
Tez mam dużo samych numerków na dekielkach bez zawijaska, gdzie nieraz przed numerkiem jest obok zawijaska literka ( dokładne oznaczenie części z katalogu)oznaczająca część, a też znalazłem takie gdzie w katalogu jest literka a na dekielku przy części wymienionej na deklu nie ma. W znakowaniu zegarków panowały pewne zasady lecz w wielu przypadkach takie znaczenie były traktowane nieraz po macoszemu. Naistotniejszy był numer cześci i usługi który to dawał nastepcy który go otworzył do myślenia czy zegarek jest awaryjny czy też nie i jak użytkownik dbał o zegarek(częsci remontuaru,osiek balansowych,nakrywek).Numery 0711, 2021,2022,2023 i 2xxx2x często oznaczaja usługi konserwacyjne takie jak czyszczenie i smarowanie.Brak podpisu zegarmistrza na wielu deklach spowodowany może być tym iż przed wojną istniało wiele szkolnych warsztatów zegarmistrzowskich gdzie uczniowie naprawiali w ramach zaliczeń danego materiału bardzo dużo zegarków(głownie oski balansowe ,mostki półmostki,łozyska,czopy,zazębienia, zebniki,remontuary..).
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach