#1 Wysłany: 2016-05-24, 10:29 o szlifowaniu, polerowaniu szkieł różnorakich słów kilka
jako że wątek warsztatowy zanika, postanowiłem bez zadęcia przekazać parę porad dotyczących usuwania niechcianych rys z naszych zegarkowych szkiełek.
Dziś tylko:
ważne jest rozpoznanie z jakiego materiału wykonano to przezroczyste ustrojstwo co
umożliwia nam obserwowanie wskazówek, czy to jest np: szkło mineralne, czy plexi?
Tu pomaga nam znajomość twardości materiałów, znajomość skali Mohsa jest jak najbardziej wskazana ( 7-9 szkło szafirowe (najtwardsze), 4-5 szkło mineralne, 1 szkło syntetyczne- plexi i jego odmiany).
Jak rozpoznać? zwykła metoda organoleptyczna: czyli pocieramy papierkiem ściernym
wodnym gradacji około 400-600 o nasz porysowany obiekt i obserwujemy czy "szkiełko"
matowieje czy ściera się itd ( papier z ziarnami korundu to najtwardszy po diamencie materiał), możemy też użyć np: noża na każdej odmianie plexi nóż zostawi rysę.
Oczywiście często wiemy z jakiego materiału wykonano szkiełko, tu jednak porady dotyczą
szkiełek vintage- tu trzeba sprawdzić.
Dlaczego to takie ważne aby ustalić z jakiego materiału? dlatego, że obróbka musi być inna dla każdego z materiałów.
Pies czy kot?: pies Pomógł: 42 razy Wiek: 44 Dołączył: 17 Mar 2013 Posty: 9239 Skąd: Piekło
#4 Wysłany: 2016-05-25, 11:12
............diver, dajesz
_________________ Bądź dla siebie latarnią, która oświetla twą drogę i nie poszukuj światła poza sobą
diver [Usunięty]
#5 Wysłany: 2016-05-25, 12:20
C.D. skoro już wiemy z czego to nasze okienko jest, lub chociażby podejrzewamy z czego (bo rozpoznaliśmy np. w boju), to musimy zastosować odpowiednią technologię,
szkła choćby najzwyklejsze o większej twardości możemy traktować bardziej obcesowo,
a z najmiększymi plexi musimy obchodzić się delikatniej (im miększe tym delikatniej),
tworzywa mają bowiem tendencję do krystalizowania - jeśli je przegrzejemy to pojawią się nam takie mikro niby pęknięcia psujące przezroczystość i nasze wysiłki pójdą się...
taki np poliwęglan krystalizuje już powyżej 150 st. C. a tego przecież nie chcemy...
my tu gadu gadu, a tam czeka szkiełko
co nam będzie potrzebne?
na pewno papier ścierny wodny, gradacja od 240-2500 , wiertarka najlepiej o regulowanych obrotach, szlifierka - dremelek, kilka tarcz filcowych, pasty polerskie ( mogą być samochodowe) super byłoby mieć tlenek ceru.
ot tak jak tu np.[img][URL=http://www.fotosik.pl/zdjecie/a72985db6c70a135][img]http://images78.fotosik.p
odpowiednio przygotowani przystępujemy do działania:
małe ryski usuwamy pastami polerskimi , ściereczkami i takie tam, każdy to robił to nie będę truł ...
ale my mamy taki np obiekt z głębokimi rysami:[img][URL=http://www.fotosik.pl/zdjecie/52f0a3e2cccf0303][img]http://images75.fotosik.pl/625/
albo taki : [img][URL=http://www.fotosik.pl/zdjecie/9bb4fa67849c0134][img]http://i
czyli rysy głębokie (jeśli czujemy pod paznokciem to rysa ma ponad 0,1mm)
w przypadku tworzywa zaczynamy od papieru o niskiej gradacji 240-400 , budgetowo możemy to wykonać ręcznie, ścieramy grubym papierem materiał do chwili zrównania się z dnem rysy/rys , przechodzimy na papier o gradacji 600-800, 1000-1200, 2000-2500 w celu uzyskania mniejszej chropowatości,
po wstępnym etapie (240-400) wygląda to mniej więcej tak:[img][URL=http://www.fotosik.pl/zdjecie/cee73e225c4c
jeśli wszystko zrobiliśmy dobrze to czeka nas polerka- cdn...
[ Dodano: 2016-05-25, 13:21 ]
C.D. skoro już wiemy z czego to nasze okienko jest, lub chociażby podejrzewamy z czego (bo rozpoznaliśmy np. w boju), to musimy zastosować odpowiednią technologię,
szkła choćby najzwyklejsze o większej twardości możemy traktować bardziej obcesowo,
a z najmiększymi plexi musimy obchodzić się delikatniej (im miększe tym delikatniej),
tworzywa mają bowiem tendencję do krystalizowania - jeśli je przegrzejemy to pojawią się nam takie mikro niby pęknięcia psujące przezroczystość i nasze wysiłki pójdą się...
taki np poliwęglan krystalizuje już powyżej 150 st. C. a tego przecież nie chcemy...
my tu gadu gadu, a tam czeka szkiełko
co nam będzie potrzebne?
na pewno papier ścierny wodny, gradacja od 240-2500 , wiertarka najlepiej o regulowanych obrotach, szlifierka - dremelek, kilka tarcz filcowych, pasty polerskie ( mogą być samochodowe) super byłoby mieć tlenek ceru.
ot tak jak tu np.[img][URL=http://www.fotosik.pl/zdjecie/a72985db6c70a135][img]http://images78.fotosik.pl/625/a729
odpowiednio przygotowani przystępujemy do działania:
małe ryski usuwamy pastami polerskimi , ściereczkami i takie tam, każdy to robił to nie będę truł ...
ale my mamy taki np obiekt z głębokimi rysami:[img][URL=http://www.fotosik.pl/zdjecie/52f0a3e2cccf0303][img]http://images75.fotosik.pl/625/52f0a3e2cc
albo taki : [img][URL=http://www.fotosik.pl/zdjecie/9bb4fa67849c0134][img]http://images78.fotosik.pl
czyli rysy głębokie (jeśli czujemy pod paznokciem to rysa ma ponad 0,1mm)
w przypadku tworzywa zaczynamy od papieru o niskiej gradacji 240-400 , budgetowo możemy to wykonać ręcznie, ścieramy grubym papierem materiał do chwili zrównania się z dnem rysy/rys , przechodzimy na papier o gradacji 600-800, 1000-1200, 2000-2500 w celu uzyskania mniejszej chropowatości,
po wstępnym etapie (240-400) wygląda to mniej więcej tak:[img][URL=http://www.fotosik.pl/zdjecie/cee73e225c4cbf1d][img]http://images76.fotosik.pl/626/cee73e22
jeśli wszystko zrobiliśmy dobrze to czeka nas polerka- cdn...
dybug sry...
Ostatnio zmieniony przez diver 2017-06-15, 08:47, w całości zmieniany 2 razy
Maras68 [Usunięty]
#6 Wysłany: 2016-05-25, 13:07
....dzięki za zobrazowanie sytuacji i fachowe porady
Pies czy kot?: pies Pomógł: 12 razy Wiek: 66 Dołączył: 03 Lut 2011 Posty: 14654 Skąd: Warszawa
#12 Wysłany: 2016-05-26, 16:51
No tak, Waść zaczął to skończ, jak przystało na prawdziwego menszczizne
_________________ Z punktu widzenia Drogi Mlecznej, wszyscy jesteśmy ze wsi.
diver [Usunięty]
#13 Wysłany: 2016-05-27, 10:01
dokończe , dokończę i skończę Panie Sławoju, ale wiesz jak to jest : najpierw praca później przyjemności dziś wieczorkiem lub najpóźniej jutro ... idę pracować
tak to jest, można obrabiać ręcznie ( w Polsce jest taki warsztat który robi najlepsze soczewki do teleskopów- robia ręcznie), , możemy też szlifować przy użyciu wiertarek, szlifierek...
Ważna sprawa : szkła mineralne od 5 w skali m. możemy szlifować z prędkością 100-150m/s
ale powinniśmy szkło chłodzić wodą, szkła z tworzywa o mniejszej twardości powinniśmy szlifować z mniejszą prędkością : 10-25m/s , a przy ty co ważne nie możemy dopuścić do przegrzania materiału- szlifujemy i polerujemy na mokro tak aby odprowadzane było ciepło,
aby nam nie doszło do niekontrolowanej krystalizacji.
szkiełko możemy przytrzymywać przyssawkami lub pajączkiem do zdejmowania szkła:[img][URL=http://www.fotosik.pl/zdjecie/e1e650d7204373cd][img]http://images76
POLEROWANIE:
jak już doszliśmy do tego etapu iż rysy głębokie znikły i mamy zamierzoną równą powierzchnię możemy polerować...
Tlenek ceru- rozrabiamy z wodą pół na pół i polerujemy miękkim filcem ( plasticzaki z mniejszą prędkością i na mokro, jesli używamy past samochodowych to tylko tych które są do polerowania na mokro ; szkło możemy polerować na sucho np pastą typu tempo),
pamiętamy o prędkości skrawania ( dobieramy średnicę ściernicy do prędkości obrotowej
wiertarki, wkrętarki itd - obwód (pi D razy obroty na minutę/60 ).
a tu efekty pracy- ja poprzestałem na takich choć można by osiągnąć więcej...
[img][URL=http://www.fotosik.pl/zdjecie/314d0f387307acbd][img]http://images77.fotosi
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach