Czwarty Wymiar
...world wide watches...

Zegarki Vintage - Zenith Avia Sport

Weiss - 2011-04-24, 00:30
Temat postu: Zenith Avia Sport
Wpadło mi w łapki takie cudo, jestem przekonany, że kiedyś widziałem taki zegareczek, ale zupełnie nie pamiętam gdzie, a wujek Google nic na jego temat nie wie. Chciałbym ożywić staruszka, bo strasznie mi się podoba i nie jest jakoś mocno sponiewierany I tutaj pojawia się problem- nie mam zielonego pojęcia jak powinna wyglądać koronka i wałek naciągu. Doszedłem tylko do tego, że średnica powinna być taka jak w kieszonkach, a nie typowych naręcznych. Nie wiem, w jaki sposób wałek ma być blokowany w werku, bo nie ma tam żadnej śrubki Czy przycisku. Może któryś z kumotrów spotkał się z takim mechanizmem i wie coś na jego temat? Zwłaszcza fotka wałka i koperty bardzo by mi pomogła, bo jestem na 99% pewien, ze zegarek jest pasówką, chociaż koperta ma niezdejmowalne mocowanie paska. Średnica werku to około 40 mm, a sikor jest raczej na pewno przedwojenny. Udało się go nakręcić wałkiem od kieszonki, który jednak jest sporo za długi i nie da się nim ustawić wskazówek- tego wyczynu dokonałem małym wkrętakiem. Byłbym wdzięczny za jakiekolwiek informacje o tym znalezisku.



Uploaded with ImageShack.us


Uploaded with ImageShack.us


Uploaded with ImageShack.us


Uploaded with ImageShack.us


Uploaded with ImageShack.us


Uploaded with ImageShack.us


Uploaded with ImageShack.us


Uploaded with ImageShack.us

ALAMO - 2011-04-24, 07:37

Mnie to wygląda na kieszonkowy 18 1/2 w jakiejś wersji, byłaby to więc pasówka.
Rudolf - 2011-04-24, 13:11

Tarcza podobna do Mołni avia którą widziałem na allegro kiedyś
Buczo - 2011-04-24, 13:45

Mechanizm pyszny.
Sam zegarek to zapewne pasówka. Bardzo fajna zresztą :)

Janek - 2011-04-24, 15:37

ALAMO napisał/a:
Mnie to wygląda na kieszonkowy 18 1/2 w jakiejś wersji, byłaby to więc pasówka.

To bankowo 15 kamieniowy 18.5 linii, z reszta fajny werk. Zenithowskie werki kieszonkowe w ogole sa swietne, osiemnastki maja korzenie jeszcze w czasach terminusowych (np. 18.28.1.PE).
Tarcza od molni lotniczej,ale da sie przezyc - w koncu to pasowka z epoki (-;
Fajny zegareczek. :)

kaido2 - 2011-04-24, 16:11

Pasówka wykonana w latach 50-tych na wczesnej wersji Z 18,28 z okolo 1912 r. z łamanym kluczem i remontuarem typu amerykańskiego stosowanym rownolegle w amerykańskich Walthamach Travelerach i Marquisach(niemalże identyczny jak w Zenith`cie,niektore elementy pasuja z jednych do drugich).Tarcza rzemieslnicza warszawianka z lat 50-tych pod werki Zenitha 18,28(najpopularniejsze do pasówek ze wzgledu na rozmiary, 18,5 są wieksze i koperty pod nie do pasówek były toczone,nie spotkałem pasówki na 18,5 zaś na nowszych wersjach 18,28 jak najbardziej),tarcze pod molnie są mniejsze i blizej maja ośke sekundnika, więc nie rozumiem skąd wziela sie myśl o mołniowskiej tarczy.Koperta to również rzemieslniczy wyrób z lat 50-tych, standardowo robiono je pod Omegi 18-ki ktore przetaczano pod inne werki(max 19-ki, bo na tyle wystarczalo mięsa).Zegarek jako pasówka nigdy nie był używany dlatego iż remonturaru z lamanym kluczem w takiej kopercie sie raczej nie zrobi.Po małej modyfikacji koperty jest to jak najbardziej możliwe do wykonania, lecz tu widać iż z koperta nie było nic wiecej robione oprócz wpasowania werku i załozenia lipnej tarczy ze wskazówkami.Widać tez po stanie koperty ze jest ona nie śmigana, zapewne ktoś tworzył pasówke i poddał sie z remontuarem, wskazowki śa z Atlanic`ka Weltmeistra lub Varldmastaruhra. Suma sumarum pasówka wykonana w latach 50-tych na mechanizmie z kieszonkowego odkrytego Zenka 18,28 z okolic 1912r. Ze zrobieniem odpowiedniego gornego remontuaru w tej kopercie może być problem i raczej bedzie cieżko znależć kogoś kto sie tego podejmie, natomiast czyszczenie i smarowanie tegoż werku powinien zrobić każdy mało wtajemniczony macher mający pojecie o zegarkach mechanicznych.
Rudolf - 2011-04-24, 16:19

Marcinie na własne oczy w których nie jedna dziewoja się zakochała widziałem na allegro pasówkę na mołni z samolotem i napisem avia , sekundnik po lewej samolot w okręgu po prawej .
kaido2 - 2011-04-24, 16:26

A to ja też widziałem, ba nawet mam takie tarcze, lecz one do 18,28 i innych swiss werków oprocz Corteberta 5xx i 6xx nie pasuja,są za małe no i sekundnik w tych tarczach jest bliżej. Do tego werku pasuja tarcze pasówkarskie pod Omegi 18-ki,Doxy(pod FHF 18) no i Zenki 18,28.
Jacek. - 2011-04-24, 17:18

A ja wam nawet powiem, że samolocik na tej tarczy to Junkers 52/1m :smile:

J.

Blaz - 2011-04-24, 18:15

Samolocik? To jest kura, nie samolocik! :mrgreen:
ALAMO - 2011-04-24, 18:17

Zadać papudze lewą ręką ...
Jacek. - 2011-04-24, 18:20

Co wy dziś z tym kurczakiem???

J. :smile:

ALAMO - 2011-04-24, 18:22

Nażarli się święconych jajek, toż to oczywista oczywistość :lol: ...
Jacek. - 2011-04-24, 20:06

ALAMO napisał/a:
Nażarli się święconych jajek, toż to oczywista oczywistość :lol: ...


Holy stench, jak to mawiają Grecy...

J. :wink:

Weiss - 2011-04-25, 01:05

Co do Mołni:
http://allegro.pl/olbrzym...1568001297.html
Też fajny zegareczek. Szkoda, że tego Zenitha nie da się doprowadzić do stanu używalności, chociaż może skołuje jakąś kieszonkową kopertę i pokombinuję, żeby ją przerobić na naręczną, w końcu kieszonek jest za trzęsienie. Dziękuję za zainteresowanie, zwłaszcza Kaido2 bardzo mi zaimponował wiedzą, chociaż nie przyniósł najlepszych wieści, ale nie mam zamiaru się poddawać. Zgaduję, że koperta powinna wyglądać mniej więcej tak:
http://cgi.ebay.pl/Antiqu...=item4aaa72c173
Tylko nie mam pojęcia, po co są te druty przy koronce.

kaido2 - 2011-04-25, 12:20

Cytat:
Szkoda, że tego Zenitha nie da się doprowadzić do stanu używalności....


Da się jak najbardziej lecz znalezienie kogoś kto sie podejmie dorobienia górnego remontuaru do tej koperty może być nie lada wyzwaniem.

Cytat:
chociaż może skołuje jakąś kieszonkową kopertę i pokombinuję, żeby ją przerobić na naręczną, w końcu kieszonek jest za trzęsienie.


Można by się rozglądać za kopertą z kieszonkowego 18,28 i próbować ją przerobić na nareczną.Nabywając koperte na wymiar pod 18,28 ze zwyklego kieszonkowego zostajesz z tym samym problemem jak w przypadku obecnej koperty.Wiekszość swiss kieszonek jest bez dzielonego remontuaru, a z amerykańskich raczej nie bedą pasować pod ten werk.Kiedyś borykałem sie z podobnym problemem którego po dziś dzień pomimo znanego mi rozwiązania nie zrealizowałem z braku czasu.





Rozwiazanie jeest banalne, po prostu bede toczył nową wiekszą kopete gdzie w komore klucza i kawałek kominka upchne górny remontuar.

Cytat:
Tylko nie mam pojęcia, po co są te druty przy koronce


Zegarek jest z przerobioną koperta z kieszonkowca,to taki pic by kominek w tym miejscu łyso nie
wyglądał, a że skrócic go nie można ze wzgledu na dzielony remontuar no to się kombinuje na rózne strony a żeby sprzedać.Oczywiście zegarek to współczesna o brzydliwa przeróba na potrzeby handlu(moda na duże stare naręczne i sie robi różne g...a byle opchać jako rare z ceną x 3 niż za oryginał kieszonkowy), a nóż jakiś łoś się na nią złapie.


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group